Соблюдение Правил конференции строго обязательно! Флуд, флейм и оффтоп преследуются по всей строгости закона! За статью можно проголосовать на странице материала.
А ты думаешь, верно, что тактовая частота - определяющий параметр? Мне тебя жаль.
Набежали детки (да нет, на самом деле, не важно, сколько вам всем лет) со своими нелепыми представлениями. Как-то была одна старая ветка, где параллельно русскому Эльбрусу обсуждались Итаниумы, и комментарии там были не умней, что-то вроде, если камень не тянет круизис на максималочках 2048х2048 и частота в 3-4 раза меньше, чем у самых супирмощьных йоба процессоров для игор, то это сущее говно, и отдавать свой годовой заработок за одну единицу не выгодно. Эх, ребята, ребята...
Последний раз редактировалось donnerjack 26.08.2011 0:29, всего редактировалось 1 раз.
TSC! Russia member
Статус: Не в сети Регистрация: 31.08.2005 Откуда: Петербург Фото: 0
aniolis Я с тобой согласен, но в такой форме изложения мыслей на ЖК нарываешься.
На самом деле, что и обсуждать, так это не хороший Айтэниум или плохой, а почему он фактически не прижился. Потенциал у архитектуры огромный, если несколько урезать навороты в кремнии, можно получать чипы для дома с приемлемой себестоимостью. Инфраструктура не готова/закоснела все переписывать на IA-64, причем сама архитектура быдлокодинга не прощает. Вон и ATI/AMD ушла от VLIW в видеочипах к суперскалярам в новой архитектуре, т.к. стало крайне сложно драйвером грузить микроядра максимально эффективно. Вот и почему Радеоны 5ххх серии такие холодные. Но зато сильны в математике, доказано и подписано биткойном и серьезными распределенными вычислениями.
_________________ www.btbooks.ru, www.forums.btbooks.ru - официальный русскоязычный фансайт Battletech
Member
Статус: Не в сети Регистрация: 15.08.2007 Откуда: Midway
Moduvator писал(а):
Наследие NetBurst живёт и процветает?
разработка IA-64 началась еще до разработки NETBURST
itanium
In 1989, HP determined that reduced instruction set computer (RISC) architectures were approaching a processing limit at one instruction per cycle. HP researchers investigated a new architecture, later named explicitly parallel instruction computing (EPIC), that allows the processor to execute multiple instructions in each clock cycle. EPIC implements a form of very long instruction word (VLIW) architecture, in which a single instruction word contains multiple instructions. With EPIC, the compiler determines in advance which instructions can be executed at the same time, so the microprocessor simply executes the instructions and does not need elaborate mechanisms to determine which instructions to execute in parallel.[19] The goal of this approach is twofold: to enable deeper inspection of the code at compile time to identify additional opportunities for parallel execution, and to simplify processor design and reduce energy consumption by eliminating the need for runtime scheduling circuitry.
HP believed that it was no longer cost-effective for individual enterprise systems companies such as itself to develop proprietary microprocessors, so it partnered with Intel in 1994 to develop the IA-64 architecture, derived from EPIC. Intel was willing to undertake a very large development effort on IA-64 in the expectation that the resulting microprocessor would be used by the majority of enterprise systems manufacturers. HP and Intel initiated a large joint development effort with a goal of delivering the first product, Merced, in 1998.[19]
During development, Intel, HP, and industry analysts predicted that IA-64 would dominate in servers, workstations, and high-end desktops, and eventually supplant RISC and complex instruction set computer (CISC) architectures for all general-purpose applications.[4][5] Compaq and Silicon Graphics decided to abandon further development of the Alpha and MIPS architectures respectively in favor of migrating to IA-64.[20]
Several groups developed operating systems for the architecture, including Microsoft Windows, Linux, and UNIX variants such as HP-UX, Solaris,[21] [22] [23] Tru64 UNIX,[20] and Monterey/64[24] (the last three were canceled before reaching the market). By 1997, it was apparent that the IA-64 architecture and the compiler were much more difficult to implement than originally thought, and the delivery of Merced began slipping.[25] Technical difficulties included the very high transistor counts needed to support the wide instruction words and the large caches.[citation needed] There were also structural problems within the project, as the two parts of the joint team used different methodologies and had slightly different priorities.[citation needed] Since Merced was the first EPIC processor, the development effort encountered more unanticipated problems than the team was accustomed to. In addition, the EPIC concept depends on compiler capabilities that had never been implemented before, so more research was needed.[citation needed]
Intel announced the official name of the processor, Itanium, on October 4, 1999.[26] Within hours, the name Itanic had been coined on a Usenet newsgroup, a reference to Titanic, the "unsinkable" ocean liner that sank in 1912.[27] "Itanic" has since often been used by The Register,[28] and others,[29][30][31] to imply that the multibillion dollar investment in Itanium—and the early hype associated with it—would be followed by its relatively quick demise.
Member
Статус: Не в сети Регистрация: 02.08.2005 Откуда: Казань
Headman Я говорю про Replay, реализованный впервые именно в NetBurst, а не начало разработки Итаников, поэтому можете не утруждать себя копипастой с Педивикии. В P4 этот механизм был введён для того, чтобы не сбрасывать и без того длинный конвейер, если выполнение операции завершилось неудачно — обычно, из-за промаха кэша, поэтому мне и интересно, что заставило Intel вернуться к нему вновь. На Ф-Ц в своё время был цикл статей, посвящённых исследованиям на эту тему — было там и про реплей, можете прочитать
_________________ Feci quod potui, faciant meliora potentes.
Сейчас этот форум просматривают: нет зарегистрированных пользователей и гости: 25
Вы не можете начинать темы Вы не можете отвечать на сообщения Вы не можете редактировать свои сообщения Вы не можете удалять свои сообщения Вы не можете добавлять вложения